mandag 26. mai 2008

Kontekst

Dato: 15.10.07
Med på ''forsøket'': Isabell.

Hensikt med ''forsøket'': Vi skulle utfordre oss selv til å gå med noen klær som er svært utypisk for oss. Dette kunne vi for eksempel gjøre på skolen, i vennegjengen eller hjemme hos familien. Deretter skulle vi rapportere om observasjonene vi gjorde i forhold til folks reaksjoner, altså hvordan forsøket virket. Vi skulle selvfølgelig ikke avsløre noe!

Utstyrsliste:
-Knallrosa tennissokker
-Geopardtights
-Turkis singlett
-Gult skjerf

Fremgangsmåte: Siden både jeg og Isabell har årskort på ''Spenst'', bestilte vi time på ''Stram opp''. Vi tok på oss noen svært ''vakre'' træningsklær, og stilte glad og fornøyd opp til treningstime! Men først skulle jeg skjekke reaksjonene til foreldrene mine. Selvfølgelig oppførte jeg meg helt normalt.

Resultater: Moren min begynte å le, så sporte hun om jeg virkelig skulle gå kledd slik, og hvorfor i all verden jeg gjorde det. Hun trodde jo bare at jeg tøyset med henne. Da jeg sa at det var så behagelig å trene i slike klær og at geopardmønster er årets mote, så hun bare rart på meg og sa oppgitt at hvis jeg ville skjemme meg ut, ja så værsågod!
Faren min reagerte på nesten samme måte. Han begynte le, men da han så på ansiktsuttrykket mitt at dette var alvor, sluttet han. Deretter spurte han forsiktig om hvor jeg skulle og hvorfor jeg hadde på meg slike klær. Vil tro han syntes at det var veldig uvanlig meg! Da jeg forklarte det samme som jeg sa til moren min, orket han ikke å bry seg så mye mer! Han sa bare at ungdommen gjør alt for moten nå til dags!
Da vi ankom ''Spenst'' fikk jeg utrolig mange blikk. Folket har jo sett meg før i mine faste treningsklær, så denne gangen så de utrolig rart på meg. I sidesynet la jeg merke til at folk studerte meg lenge, og de så veldig spørrende ut. De litt eldre, reagerte ikke noe spessielt. De bare smilte. Var mest de yngre treningsfolkene som reagerte. Jeg la også merke til at to-tre stykker stadig hvisket noe til hverandre. Det var ingen som kommenterte noe direkte til meg.

Konklusjon: Av forsøket lærte jeg at klær forklarer mye hvordan folk oppfatter deg som person. Spessielt de som du ikke kjenner fra før. De kan lett misstolke deg. Er ganske sikker på at mange av treningsfolkene som aldri hadde sett meg før, trodde at jeg ikke var helt frisk. I tillegg vil man selv føle seg ganske utilpass og rar når man tar på seg noe som er utypisk seg selv.
Klær kan forklare hvem du er, for de kan beskrive alle mulige slags typer mennesker. Enten du er politi, punker, gother, gangster, mote-fiksert eller kunstner osv! Hvis folk kjenner deg/vet hvem du er, så er det egentlig garantert at de vil reagere om man kler seg annerledes enn det man vanligvis gjør. De som du kjenner fra før, er ofte de som tørr å kommentere det direkte til deg. Det gjør sjeldent folk man ikke kjenner.
Jeg synes at alle bør kle seg akkurat slik de selv føler for å kle seg. Synes ingen skal kle seg sånn og sånn bare for at alle andre gjør det. Verden ville vært kjedelig om alle skulle ha kledd seg likt!

Ingen kommentarer: