mandag 17. desember 2007

«STRANDEN»

Alex Garland er en britisk forfatter som er født i London i 1970. Hans mest kjente verk er «Stranden» fra 1996 og «Tesserakten» fra 1999. «Stranden» ble en internasjonal bestselger og er oversatt til elleve andre språk. Den er basert på forfatterens opplevelser som backpacker. Det er også blitt laget film av den, «The Beach», der Leonardo Dicaprio har hovedrollen.

I og med at vi ikke skulle lese hele boken hvis den var lang, har jeg valgt å lese to kapitler. «Stranden» handler om Richard, en backpacker som reiste til Bangkok. Der møtte han en døende mann som ga han et kart til en hemmelig øy. Richard og to bekjente av han bestemte seg for å finne denne mystiske øya...

Kapitlene «Assimilasjon, Ris» og «Natta-John Boy» handler om at Richard forteller litt om livet på denne øya og hvordan han opplever kulturen der. Han forteller om maten, om arbeidet, folket og tilværelsen der. Han snakker om det å tilpasse seg på øya og med folkene der. Richard forteller også at han overnatter sammen med 21 andre personer i et langhus og at de pleier å ha en slags ''natta-lek'' før de legger seg til å sove. Den gikk ut på å si ''natta'' -og en av personenes navn. Hvert navn kunne bare nevnes en gang i løpet av leken. Han sier at det var en lykkelig følelse å legge seg og tenke på at noen hadde husket på navnet hans! Det nevnes også litt om diverse skikker som Richard omgås med.

Synes de to kapitlene i boka var veldig interessant. Det var tatt med masse skildinger. Jeg synes at det var ganske god sammenheng mellom boka/kapitlene og det vi lærte i prosjektet vårt. Prosjektet har hvertfall gjort slik at jeg klarer å sette meg inn i Richards situasjon og se for meg omgivelsene rundt han. Men det har sikkert også litt sammenheng med at man har sett filmen til boka! Jeg kjente igjen masse fra boka som vi lærte i prosjektet. Vi har jo blant annet lært om både mattradisjonene, skikker, naturen og folket der og masse annet som har med Thailandsk kultur å gjøre. Så jeg forstod nok teksten bedre siden man hadde litt troverdige bakgrunnskunnskaper, enn om jeg ikke hadde lært noe om kulturen på forhånd.


Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Garland

Ingen kommentarer: